Tuesday, August 12, 2008

GAMBAR BILIK j-QAF SKPM: BAITUL IZZAH

Salam j-QAF,

Pada kali ini Beberapa view Baitul Izzah diuploadkan. Kebanyakan adalah gambar fail. Gambar terkini pun tidak banyak perubahan. Masih banyak yang perlu dilakukan supaya ia menjadi Bilik Darjah Kondusif. Komen anda?


Rak al-Quran dan Fail-Fail dan Sudut Al-Quran. Papan sudut al-Quran dilengkapi dengan BBM dan Laporan Khatam al-Quran dan Analisa Tasmik selain difailkan.

Lauhah Bahasa Arab yang ringkas. Ditemani kereta api dinding (atas) dan pinggan kertas bertulis (al-a'dad) bilangan. Selain itu informasi Bahasa Arab dan BBM.

Sudut Maklumat. Informasi tentang profil sekolah, visi dan misi sekolah, FPK, Visi dan Misi Panitia Pendidikan Islam dan Unit j-QAF, Model-model j-QAF, FAQ j-QAF, Jadual penggunaan Baitul Izzah, Takwim aktiviti Unit j-QAF, Jadual Tasmik dan Peraturan Bilik j-QAF serta maklumat semasa.



Ruang belajar untuk Pemulihan Jawi, P&P Pendidikan Al-Quran, Tasmik dan P&P Bahasa Arab. Ruang Belajar Baitul Izzah dilengkapi 1 set meja guru, 3 meja bulat dan 8 meja jepun tanpa kerusi, Papan tulis, Papan gulung, Whiteboard, Rak al-Quran dan Fail, Dulab stok, Printer, TV dan DVD Player, Radio dan BBM. Tak lupa bunga-bunga yang diinfak oleh Pn. Mazidah.



Maktabah Baitul Izzah, dilengkapi Bahan-bahan bacaan dan buku-buku panduan termasuk 60 bulah Kamus Generasi Baru Bahasa Arab, BBM, Alat cetak dan OHP.



Meja Guru yang dilengkapi dengan Buku Rekod Penggunaan Bilik j-QAF, Buku Pelawat, Buku Rekod Penggunaan Peralatan dan BBM, Buku Rekod Kehadiran Guru (mesyuarat), Buku Rekod Stok, Buku Fokus j-QAF SKPM 2008, Peraturan Bilik j-QAF, dan alat tulis.


Sekian.

Monday, August 11, 2008

FOKUS UNIT j-QAF SKPM 2008

Fokus Unit j-QAF SKPM 2008

1. Memantapkan Pengurusan Unit j-QAF
2. Meningkatkan Kualiti Pelaksanaan Model dan Aktiviti j-QAF
3. Mempertingkatkan Mutu Rekod/Analisa dan Kualiti Penilaian Model-model j-QAF
4. Memantapkan Profesionalisme Guru-guru Program j-QAF




FOKUS 1: Memantapkan Pengurusan Unit j-QAF



PERANCANGAN/PROGRAM

1.Pengurusan Fail Unit j-QAF yang tersusun, bersistem dan dikemaskini
2.Pengurusan surat-menyurat Unit j-QAF
3.Pengurusan Dokumentasi, Rekod, Analisa dan Laporan Unit j-QAF
4.Pengurusan jadual P&P dan jadual Tasmik

5.Mempersiapkan bilik j-QAF sebagai bilik darjah kondusif dan ceria dengan mengadakan gotong-royong menceriakan bilik j-QAF mengikut jadual secara berkala.
6.Mengadakan Mesyuarat Unit j-QAF mengikut prosedur dan jadual.

7.Mengadakan Perjumpaan khas dan permuafakatan yang cemerlang secara berkala.
8.Pengurusan stok peralatan Unit j-QAF

9.Pengurusan rekod penggunaan bilik j-QAF, Peralatan j-QAF dan Lawatan lebih teratur 10.Program khas peningkatan akademik Pendidikan Islam, j-QAF dan Bahasa Arab. 11.Membantu pengurusan Panitia Pendidikan Islam dan Panitia B. Arab.
12.Pengurusan PCG dan Peruntukan KBS yang maksima mengikut prosedur
13.Penyediaan anggaran kewangan untuk aktiviti-aktiviti j-QAF dan pembelian peralatan stok
14.Pengurusan persatuan/kelab di bawah Unit j-QAF
-Kelab Seni Khat dan Tulisan Jawi
-Persatuan Bahasa Arab
15. Pengurusan Data E-Laporan 6 Bulan Unit j-QAF lebih mantap
16. Penyediaan dan Pengurusan Laman Web/Blog Unit j-QAF (
http://jqafskpm.blogspot.com/)


FOKUS 2: Meningkatkan Kualiti Pelaksanaan Model dan Aktiviti j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

1. Penambahbaikkan pelaksanaan model-model dan P&P dan Kokurikulum j-QAF:
- Kelas Pemulihan Jawi
- Kelas Khatam Al-Quran
- Kelas Tasmik
- Kelas Bahasa Arab
- Kem Bestari Solat

2. Pelaksanaan Aktiviti Unit j-QAF secara intensif:
- Taklimat Program j-QAF kepada waris murid tahun 1
- Kem Literasi Al-Quran (KELAQ) untuk murid-murid keciciran iqra’
- Kem Celik Jawi
- Kem Bahasa Arab
- Kem Bina Juara
- Majlis Khatam al-Quran (MKQ)

3. Membaiki Prestasi Pencapaian dalam Acara-acara yang disertai pelajar dalam Majlis Khatam al-Quran (MKQ) Peringkat Daerah/Negeri:

3.1 Pemilihan peserta Majlis Khatam al-Quran:
3.1.1 Tilawah al-Quran (L/P)
3.1.2 Kuiz j-QAF
3.1.3 Kalam Jamai’e (Bahasa Arab)
3.1.4 Dikir Barat (Bahasa Arab)
3.1.5 Peserta Khatam al-Quran

3.2 Mesyuarat penyelarasan MKQ
3.3 Pengurusan peserta pertandingan yang teratur mengikut prosedur.
3.4 Latihan intensif dan persediaan awal.
3.5 Persiapan peralatan dan keperluan pertandingan.
3.6 Persiapan mental dan motivasi berterusan.



FOKUS 3: Mempertingkatkan mutu Rekod/Analisa dan Kualiti Penilaian Model-model j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

1. Ujian Khas j-QAF:
1.1 Mengadakan ujian saringan/ pengesanan/ diagnos untuk pemilihan murid pemulihan jawi.
1.2 Penilaian khas pencapaian Pemulihan Jawi.
1.3 Mengadakan Ujian dan Analisa jawi 6 bulan
1.4 Mengadakan Ujian dan Analisa al-Quran 6 bulan
1.5 Penilaian Kompetensi Murid dalam KBS

2. Pendokumentasian setiap program dipertingkatkan:
2.1 Rekod dan Analisa Kelas Pemulihan Jawi yang dikemaskini
2.2 Rekod dan Analisa Bacaan Al-Quran yang dikemaskini
2.3 Rekod, Analisa dan Refleksi Tasmik yang dikemaskini.
2.4 Rekod dan Analisa KBS yang dikemaskini
2.5 Rekod dan Analisa PKSR, Ujian dan peperiksaan Bahasa Arab

3. Ujian dan Peperiksaan Sekolah:
3.1 Peningkatan 5 % lulus dalam pencapaian ujian dan peperiksaan
3.2 Peningkatan Gred Kelulusan 5 %
3.3 Analisa ujian dan post-mortem.



FOKUS 4: Memantapkan Profesionalisme Guru-guru Program j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

Pemantapan profesionalisme Keguruan dan etika kerja penjawat awam.
Memperbanyakkan penganjuran kursus dalaman (In House Training)
Bimbingan Rakan Sejawatan berterusan
Pemantapan pengetahuan dan kemahiran tentang j-QAF
Pemantapan penampilan diri dan sahsiah Guru-guru j-QAF

Sekian.

PENGENALAN j-QAF DI SKPM

PROGRAM j-QAF adalah suatu program yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memperkasa Pendidikan Islam di peringkat Sekolah Kebangsaan. j-QAF menekankan aspek penguasaan jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain.

•Perlaksanaan model-model komponen j-QAF disasarkan kepada murid-murid Sekolah Kebangsaan seluruh negara menjelang 2010. Bermula pada tahun 2005 sebanyak 1,221 buah sekolah kebangsaan telah dipilih untuk perlaksanaan program j-QAF secara bersepadu.

•Pada tahun 2005, seramai tiga orang Guru j-QAF telah ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Padang Matsirat, Langkawi bagi melaksanakan program j-QAF. Mereka ialah:

•1. En. Bashir Auni Bin Md. Akhir
•2. Pn. Mazidah Binti Ismail
•3. En. Ahmad Tarmizi Bin Ismail

•Pada tahun 2006, seorang lagi guru j-QAF Pendidikan Islam ditempatkan iaitu Pn. Khairul Nisak Binti Abdullah

•Pada tahun 2007, JPN Kedah telah menambah seorang lagi Guru j-QAF Bahasa Arab iaitu Cik Hazirah Binti Mohd Hijab.

•Pada tahun 2008, pertambahan 2 orang Guru j-QAF iaitu: Cik Nor Asheken Binti Abdullah dan Pn. Nor Azila Binti Mahzan menjadikan jumlah Guru j-QAF seramai 7 orang dengan 4 orang opsyen Pendidikan Islam dan 3 orang opsyen Bahasa Arab.

•Manakala jumlah Guru Pendidikan Islam pula ialah seramai 6 orang menjadikan jumlah kesemuanya GPI dan Guru j-QAF seramai 13 orang.
MOTTO: j-QAF SKPM GEMILANG TERBILANG
Sekian.